Ce am învățat într-o săptămână fără Facebook

facebook-addiction-pill-650x2834

Cel mai probabil, o să găsești acest text pe Facebook, site-ul unde intrăm de dimineața până seara ca să ne postăm și prelucrăm viețile după cum vrem să fim percepuți, locul unde ne împrietenim și despărțim, admirăm și detestăm, spațiul virtual în care ne dăm like și block, avem relații complicații sau deschise, ne iubim și disprețuim, platforma ce ne oferă informații utile și inutile, adevărate și false, despre societatea în care trăim, prietenii buni, dar și oamenii pe care nu i-am întâlnit în viața reală.

Incontestabil, Facebookul e o unealtă folositoare, dar, ca orice alt lucru, are și reversul medaliei, când pierzi prea mult timp, intri în discuții contradictorii, te enervezi, amâni activitățile din offline în favoarea celor din online etc etc etc.

Am stat o săptămână fără Facebook, să văd cum e și la ce concluzii pot ajunge, departe de like-uri și share-uri infinite.

Ce părere am după șapte zile?

  •  Mi-am salvat timpul

N-am mai pierdut minute bune cu like-uri și comentarii primite și oferite, scroll prin news feed, conversații simple și complexe. Mi-am dat seama că, de cele mai multe ori, eram tentată să intru pe Facebook din obișnuință (la birou, acasă, în metrou), deși nu aveam o treabă anume de discutat cu cineva, ori un subiect anume de căutat.

  • Am fost mai atentă, mai implicată în activitățile curente

Fără să-mi mai fie distrasă atenția cu atenționări/ notificări, m-am concentrat mai bine pe ceea ce făceam, m-am focusat pe o singură acțiune și am rezolvat mai repede ceea ce aveam de rezolvat.

  • M-am conectat mai bine la mine

Deși pare o replică din cărțile motivaționale, fără parada de vieți, fotografii, impresii, expresii și texte de pe Facebook, n-am mai fost martoră la ce a debitat X, cu cine s-a cuplat Z și unde s-a angajat Q, așa că nu mi-am mai exercitat funcțiile de voyeur și comentator, fiind scutită de informații redundante. Mi-am văzut de viața mea, fără să mai aflu ce fac alți cunoscuți sau necunoscuți 🙂

  • Am făcut curățenie socială + informațională

La fel ca țigările sau alcoolul în exces, bombardarea cu informații (inutile) dăunează grav sănătății. Eliberarea e nemaipomenită. Detoxul e necesar pentru buna funcționare umană.

  • Am căutat eu informațiile, nu au venit ele peste mine

Am citit ziarele care mă interesau, fără să mai asist la punerea în scenă a comentatorilor de serviciu care se simt datori să opineze de fiecare dată când e un hot topic în media. Iarăși, timp câștigat. Super!

  •  Mi-am cultivat relațiile

Bine, relațiile nu se cultivă într-o săptămână, dar, fără Facebook, am dat mai multe telefoane ca să aflu ce mă interesa, am discutat mai mult față în față, am dat mailuri, am comunicat mai direct și mai eficient decât prin fraze grăbite și tehnologizate. Omul își va aminti mai repede că ați vorbit la telefon decât că ați schimbat trei replici pe Facebook. La nevoie, am folosit, totuși, o altă mesagerie la job.

Per total, No Facebook, no cry.

E ironic că un text despre cât de bine e fără Facebook e distribuit, în principal, pe Facebook, dar cred că o perioadă de aerisire e bună oricând. În unele situații, debarasarea nu e posibilă (sunt joburi ce depind de Facebook), dar, pe cât posibil, recomand cu încredere pauzele. Eu mi-am dezinstalat Messengerul, am renunțat și la WhatAapp, iar pe Instagram intru cu parolă, tocmai pentru a salva timp. Funcționează foarte bine.

Desigur, există și varianta să intri pe Facebook doar de pe telefon, cu parolă, doar atunci când ai ceva important de comunicat, iar apoi să te deloghezi, ca să elimini tentația de a mai pierde timp.

Succes!

***

Citește și: Imperfecți și mișto

INTERVIU Cristina Nemerovschi: Cocalarii sunt prezenți și printre intelectuali

Fuga de sine

2 comments

  1. Foarte interesant punct de vedere.Intradevar ,a devenit un drog pentru foarte multa lume. Cred ca o incerc si eu experimentul asta. 🙂

    Like

Leave a Reply

